ရွင္မဟာသီလ၀ံသ
ၿမန္မာ့စာေပသမုိင္းတြင္”သဒၵါမွာ ရွင္မဟာကစၥည္း၊ ကဗ်ာမွာ ရွင္မဟာသီလ၀ံသတည္း” ဟူ၍လည္းေကာင္း”ပါရမီ မသီႏွင့္” ဟူ၍လည္းေကာင္း၊ “ေတာင္းကုိမေဖာက္ ေတာင္ကုိေဖာက္သည္ စိန္ေက်ာက္အသြင္ သီလ၀င္”ဟူ၍လည္းေကာင္း ဥဒါန္းတြင္ခဲ့ေသာ “ေပေလးပင္ ရွင္ေလးပါး” အ၀င္အပါ
ရွင္မသာသီလ၀ံသေလာင္းလ်ာကုိ ေတာင္တြင္းၾကီးၿမိဳ႕၏ေၿမာက္ဖက္ရွိ ၿမိဳ႕လုလင္ရြာ အေရွ႕ပုိင္း၌ အဘဦးၾကည္+အမိ(နတ္ထိန္းၾကီး) ေဒၚေဒြးတုိ႔မွ သကၠရာဇ္-(၈၁၅) ခုႏွစ္တြင္ ဖြားၿမင္ေတာ္မူခဲ့သည္။ ငယ္မည္ကား ေမာင္ညဳိၿဖစ္၏။ ရွင္ဥတၱမေက်ာ္ေလာင္းလ်ာ ေမာင္ဥကၠာဖြားၿမင္ၿပီး (၆) ရက္ေၿမာက္ေန႔တြင္ ေမာင္ညဳိေခၚ ရွင္မဟာသီသ၀ံသေလာင္းလ်ာကို ဖြာင္းၿမင္ေတာ္မူခဲ့ၿပီး ေမာင္ဥကၠာႏွင့္ေမာင္ညိဳတုိ႔သည္ တစ္ရြာတည္း တစ္ရပ္တည္း၊ တစ္ပုိင္းတည္းေန သူငယ္ခ်င္းမ်ားမ်ားၿဖစ္ၾကသည္။ ပညာသင္ၾကားေသာအခါ၌လည္း ေတာင္တြင္းၾကီးၿမိဳ႕စား သီဟပေတ့ၾကီး ဆက္ကပ္လွဴဒါန္းသည့္ ရတနာ့ဗိမာန္ေက်ာင္း နတ္မီးလင္းဆရာေတာ္ အရွင္သီလာစာရာဘိဓဇ အထံေတာ္၌ အတူတကြအပ္ႏွံ ပညာသင္ၾကခ့ဲၾကသည္။ ရွင္သာမေဏေဘာင္သုိ႔ တတ္ေရာက္ေသာအခါ၌လည္း သကၠရာဇ္-(၈၀၃) ၿပည့္ႏွစ္၊ အသက္-(၁၅) ႏွစ္အရြယ္တြင္ နတ္မီးလင္းဆရာေတာ္အထံ၌ပင္ အတူတကြ သာမေဏေဘာင္သုို႔၀င္ေရာက္ခဲ့ၾကသည္။ ဘြဲ႔ေတာ္တုိ႔ကား ေမာင္ဥကၠာသည္ တနဂၤေႏြသားၿဖစ္၍ ရွင္ဥတၱမ-ဟုလည္းေကာင္း၊ ေမာင္ညဳိသည္ ေသာၾကာသားၿဖစ္၍ ရွင္သီလ၀ံသ-ဟုလည္းေကာင္း ဘဲြ႔အမည္တြင္ေလ၏။ ရွင္ဥတၱမႏွင့္ရွင္သီသလ၀ံသတုိ႔သည္ နတ္မီးလင္းဆရာေတာ္ အရွင္သီလာစာရဘိဓဇ-ထံေတာ္၌ပင္ ပညာရင္ႏုိ႔ ေသာက္စုိ႔ခဲ့ၾကသည္။ ရွင္သီလ၀ံသသည္ ေက်ာင္းသားဘ၀ ငယ္စဥ္ကပင္ ေက်ာင္းေနဘက္မ်ားအလယ္တြင္ ခဏခ်င္းၿဖင့္ ကဗ်ာလကၤာကုိ စပ္ဆုိႏုိင္သည္ဟု ထင္ရွားခဲ့သည္။ အေၿခခံ ပညာပါရမီ ပါလာသည့္ပုဂၢိဳလ္ၿဖစ္သည့္အေလ်ာက္ က်မ္းဂန္အရပ္ရပ္၌ တက္ေၿမာက္ကြ်မ္းက်င္ေတာ္မူသည့္အၿပင္ ေဆးက်မ္း၊ ဓာတ္က်မ္း၊ နကၡတ္တာရာ အၿဖာၿဖာတုိ႔ကုိ ကြ်မ္းက်င္ေတာ္မူၿပီး ပ်ိဳ႕၊ ကဗ်ာ၊ လကၤာ၊ ရတု၊ ရကန္၊ ရာဇ၀င္၊ သမုိင္းမ်ားပါမက်န္ ႏွံ႕စပ္ကြ်မ္းက်င္ေတာ္မူ၏။ စြယ္စုံတတ္ပုဂၢိဳလ္ၿမတ္တစ္ပါးၿဖစ္ေပသည္။ သကၠရာဇ္-(၈၃၅) ခုႏွစ္၊ အသက္(၂၀)ၿပည့္ေသာအခါ ရဟန္းအၿဖစ္သုိ႔ေရာက္ရွိေတာ္မူရာ ဘြဲ႕ေတာ္မွာ အရွင္မဟာသီလ၀ံသပင္ၿဖစ္၏။ ထုိႏွစ္အတြင္းမွာပင္ “ေပေလးပင္ ရွင္ေလးပါး” အ၀င္အပါ ရွင္ဥတၱမ၊ ရွင္အုန္းညိဳ၊ ရွင္ေခမာ တုိ႔လည္း ရဟန္းအၿဖစ္သုိ႔ ေရာက္ရွိေတာ္မူၾကကုန္၏။ အရွင္မဟာသီလ၀ံသ ေရွးဦးဆုံး စပ္ဆုိသီကုံးေရးသားေတာ္မူခဲ့ေသာစာေပကား “ေဗာဓိမ႑ိဳင္၊ ခန္း၀ါပုိင္က” အစခ်ီေသာ “ပါရမီေတာ္ခန္းပ်ိဳ႕”ၿဖစ္၏။ ပါရမီေတာ္ခန္းပ်ိဳ႕ကုိ မည္သည့္ခုႏွစ္တြင္စတင္၍ေရးသားခဲ့သည္ကုိကား အတိအက်မသိရေပ။ သုိ႔ေသာ္ က်မ္းနိဂုံးတြင္ သကၠရာဇ္-(၈၅၃) ခုႏွစ္တြင္ပါရမီေတာ္ခန္းပ်ိဳ႕ကုိ ေရးသားစီရင္ၿပီးေၾကာင္း ၿပဆုိထားပါသည္။ ပါရမီေတာ္ခန္းပ်ိဳ႕၌ပါရွိသည့္ အေၾကာင္းအရာကား ေဂါတမၿမတ္စြာဘုရားသည္ သုေမဓာရွင္ရေသ့ဘ၀ၿဖင့္ ဒီပကၤရာၿမတ္စြာဘုရား အထံေတာ္မွ ဘုရားၿဖစ္မည့္ဗ်ာဒိတ္ေတာ္ကုိ ခံယူေတာ္မူ၍ ေလးအသေခၤ်ႏွင့္ ကမၻာတစ္သိန္း ၿဖည့္ေတာ္မူရမည့္ ပါရမီေတာ္မ်ားကို ဗုဒၶ၀င္ပါဠိေတာ္မွထုတ္ႏႈတ္ကာစကားအလကၤာတန္ဆာဆင္၍ဖြဲ႔ဆုိသီကုံးထားေသာအေၾကာင္းအရာမ်ားၿဖစ္သည္။ ဤသုိ႔ ပါရမီေတာ္မ်ားကို ခြဲၿခားေ၀ဖန္၍ၿပရာ၍ အခန္းၾကီး(၁၀)ခန္းထား၍ ပါရမီေတာ္တစ္ပါးလွ်င္ တစ္ခန္းက်ေ၀ဖန္ၿပီး စီရင္သီကုံးဖြဲ႔ဆုိထားကုိ ေတြ႔ရွိရ၏။ ဤပါရမီေတာ္ခန္းပ်ိဳ႕သည္ လြန္စြာနက္နဲလွသည့္အၿပင္ ကဗ်ာဗႏၶဖြဲ႔ဆုိပုံ၌လည္း စကားအပုိအလုိမရွိ ေစ့စပ္သိပ္သည္းလွေသာေၾကာင့္” ပါရမီ မသီႏွင့္” ဟူ၍ ေရွးေရွးပညာရွိၾကီးမ်ား ဆုိထုံးၿပဳခဲ့ၾကသည္။ အဓိပၸါယ္ကား-ပါရမီေတာ္ခန္းပ်ိဳ႕သည္ စကားသိပ္သည္းေၿပၿပစ္၍ အဓိပၸါယ္ေလးနက္ခက္ခဲလွေသာေၾကာင့္ ဤပ်ိဳ႕ထက္ အလြန္ေကာင္းမြန္ေအာင္ ေနာက္ေနာက္ဆရာတုိ႔ ေရးစပ္ႏိုင္ဖုိ႔ရန္ ေ၀းစြ၊ ဤပ်ိဳ႕၏အဆင့္အတန္းကုိပင္ မီေအာင္ေရးႏုိင္ၾကမည္မဟုတ္။ တုပႏႈိင္းယွဥ္ရန္ပင္ ပါရမီေတာ္ခန္းပ်ိဳ႕အနားသုိ႔ မကပ္မသီၾကေလႏွင့္-ဟူ၍ ဆုိလုိသတည္း။ ရွင္မဟာသီလ၀ံသသည္ ကဗ်ာကုိ ေကာင္းစြာပုိင္ပုိင္ ႏုိင္နင္းေသာ စာဆုိအေက်ာ္အေမာ္တစ္ပါးၿဖစ္၏။ တရားအဆီအႏွစ္မ်ားႏွင့္ၿပည့္၀ေသာ ဤပ်ိဳ႕သည္ စုလစ္မြန္းခြ်န္တပ္ဆင္ထားေသာ နန္းေတာ္အေဆာက္အအုံတုိ႔ႏွင့္တူလွေပ၏။ စာဆုိအရွင္သည္ ပါဠိ-အ႒ကထာတုိ႔၌ လြန္စြာကြ်မ္းက်င္သည့္အားေလ်ာ္စြာမိမိကြ်မ္းက်င္ေသာအတတ္ၿဖင့္ ကဗ်ာအေဆာက္အအုံၾကီးကုိ အလကၤာတန္ဆာဆင္ယင္ ဖြဲ႔ဆီသီကုံးေရးသားတတ္ေသာေၾကာင့္ “သဒၵါမွာ ရွင္မဟာကစၥည္း၊ ကဗ်ာမွာ ရွင္မဟာသီလ၀ံသတည္း” ဟူ၍ ေရွးပညာရွိၾကီးမ်ားက ဆုိထုံးၿပဳထားခဲ့ၾကၿခင္းၿဖစ္၏။ ဤသုိ႔ ကဗ်ာ အေဆာက္အအုံၾကီးကုိ မြမ္းမံၿခယ္လွယ္ရာ၌သ ေလာက၊ ဓမၼ၊ တုိ႔တြင္ ဓမၼအေၾကာင္းဘက္ကုိ ပုိ၍အားသန္ပုံရ၏။ ဓမၼအေၾကာင္းဘက္က ပုိမုိၿပည့္၀သည္ကုိေတြ႔ရွိရေပ၏။ ပါရမီေတာ္ခန္းပ်ိဳ႕က်မ္းၾကီးကုိ ေစ့စပ္ေသခ်ာစြာ နားလည္ထားရွိသူသည္ အၿခားက်မ္းငယ္မ်ားကုိ နားလည္ႏိုင္ဖုိ႔ရန္ မခဲယဥ္းေတာ့ေပ။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ဤပါရမီေတာ္ခန္းပ်ိဳ႕ၾကီးသည္ ကဗ်ာ့ဘဏ္တုိက္ၾကီးႏွင့္လည္းတူလွေပ၏။ ရွင္မဟာသီလ၀ံသသည္ ပါရမီေတာ္ခန္းပ်ိဳ႕ကုိ ေရးသားၿပီးစီးသည့္ေနာက္ တစ္ႏွစ္ေက်ာ္အၾကာ၌ ပညာကုိဆည္းပူးစုေဆာင္း၍ အားမရႏုိင္ေသးရကား က်မ္းတတ္ပုဂၢိဳလ္မ်ားရွိရာ အင္း၀သုိ႔ၾကြေရာက္္လုိေသာဆႏၵရွိသၿဖင့္ မိမိဆရာေတာ္ကလည္း ခရီးလမ္း ၾကမ္းတမ္းသည္က တစ္ေၾကာင္း၊ ညာလက္ရုံးကဲ့သုိ႔ အားကုိးရေသာတပည့္ၾကီးတစ္ေယာက္ ထြက္ခါြသြားခဲ့လွ်င္ ေတာင္တြင္းၾကီးၿမိဳ႕တြင္ အားေလွ်ာ့ဖြယ္ ၿဖစ္ေနေတာ့မည္က တစ္ေၾကာင္းေၾကာင့္ ေတြးေတာစုိးရိမ္မိ၍ အင္း၀သုိ႔မသြားေရာက္ရန္ အတန္တန္တားၿမစ္ပါေသာ္လည္း ေနာက္ဆုံးတြင္ သြားခြင့္ၿပဳလုိက္ေလေတာ့၏။ (မွတ္ခ်က္-ဒီေနရာမွာ အခ်ိဳ႕ဆရာတုိ႔ကား ရွင္မဟာသီလ၀သံအား ရဟန္းတန္မဲ့ႏွင့္ ကဗ်ာဖြဲ႕သည္-ဟု အၿပစ္ဆုိၿပီးလွ်င္ နတ္မီးလင္းဆရာေတာ္က ေက်ာင္းမွႏွင္ခ်လုိက္သည္-ဟု ဆုိၾက၏။ ထုိဆုိသည္ မခုိင္လုံေၾကာင္းေတြ႔ရွိရပါတယ္။ အဘယ့္ေၾကာင့္ဆုိေသာ အင္း၀ၿမိဳ႕သုိ႔သြားရန္ ရွင္သီလ၀ံသက ေတာင္းပန္ေသာအခါ ဆရာေတာ္က တားၿမစ္ေတာ္ေသးေၾကာင္းကုိ ရွင္မဟာသီလ၀ံကကုိယ္ေတာ္တုိင္ ေရးသားထားေသာ “ ေတာင္တြင္းလာပ်ိဳ႕” တြင္ ေရးသားထားကုိ ေထာက္ရႈႏုိေ္ေသာေၾကာင့္ပင္တည္း)။ ရွင္မဟာသီလ၀ံသသည္ ဆရာေတာ္၏ခြင့္ၿပဳခ်က္ရရွိၿပီး၍ သကၠရာဇ္-(၈၅၄)ခုႏွစ္တြင္၊ ကဆုန္လၿပည့္ေန႔တြင္ အင္း၀ေရႊၽၿမိဳ႕ေတာ္သုိ႔ ၾကြေတာ္မူခဲ့သည္။ အင္း၀ေရႊၿမိဳ႕ေတာ္သုိ႔ေရာက္ကာစ ဘုရင္မင္းေခါင္ထံသုိ႔ ေမတၱာစာမ်ားေရးသားဆက္သြင္းသည္တြင္ ဘုရင္မင္းေခါင္က ေစတနာထက္သန္ ၾကည္ညဳိေတာ္မူလွသၿဖင့္ ရွင္မဟာသီလ၀ံသ စီရင္ေတာ္မူေသာ ပါရမီေတာ္ခန္းပ်ိဳ႕ႏွင့္ ရွင္မဟာရ႒သာရ စီရင္ေတာ္မူေသာ ဘူရိဒတ္လကၤာၾကီး၊ ဘူရိဒတ္ဇာတ္ေပါင္းပ်ိဳ႕မ်ားကုိ ယွဥ္ၿပိဳင္ၾကားနာ၍ စာပြဲသဘင္ၾကီး က်င္းပေတာ္မူေစသည္။ စာပြဲသဘင္ၾကီးက်င္းပ၍ အဆုံးတြင္ ဒုတိယမင္းေခါင္က ပါရမီေတာ္ခန္းပ်ိဳ႕ကဗ်ာက ေကာင္းလွေၾကာင္း ေနၿပည္ေတာ္ဆရာ ရွင္မဟာရ႒သာရအား ေလွ်ာက္ထားရာ ရွင္မဟာရ႒သာရက “ပါရမီေတာ္ မည္သုိ႔ပင္ ၿဖည့္ဆည္းပူးေသာ္လည္း ဆုေတာင္းဦးမွ ဘုရားၿဖစ္ႏုိင္သည္-တကာေတာ္မင္းၿမတ္” ဟု မိန္႔ၾကားေတာ္မူ၏။ ထုိသုိ႔ မိန္႔ၿမြတ္ေတာ္မူသြားသည္ကုိ ရွင္သီသ၀ံသၾကားသိေတာ္မူရာ မိမိေနထုိင္ရာေက်ာင္းေတာ္သုိ႔ ၿပန္ၾကြၿပီးလွ်င္ “ဆုေတာင္းခန္းပ်ိဳ႕” ကုိ သုံးရက္ႏွင့္အၿပီး ေရးသားစီကုံးေတာ္မူေလ၏။ ဆုေတာင္းခန္းပ်ိဳ႕ပါ စကားရပ္မ်ားမွာ ေဂါတမၿမတ္စြာဘုရားသခင္သည္ ဤကမၻာမွၿပန္၍ေရေသာ္ ေလးအသေခၤ်ႏွင့္ကမၻာတစ္သိန္းထက္တြင္ ဒီပကၤရာၿမတ္စြာဘုရားရွင္လက္ထက္ေတာ္ သုေမဓာပုဏၰားဘ၀ႏွင့္ ႏုစဥ္အခါက ကုေဋအရာမက မ်ားၿပားလွစြာေသာ ဥစၥာပစၥည္း အေၿခြအရံတုိ႔ကုိ စြန္႔ပစ္ေတာ္မူၿပီး ေတာထြက္၍ ရေသ့ရဟန္းၿပဳေတာ္မူၿပီးလွ်င္ ဒီပကၤရာၿမတ္စြာဘုရား ပြင့္ေတာ္မူ၍ ရမၼ၀တီၿပည္သုိ႔ ၾကြေတာ္မူလာေသာကာလ လမ္းခရီးတြင္ တာငန္းၿပဳ၍ ပူေဇာ္အံ့ေသာငွာၾကိဳးစားပါေသာ္လည္း တာငန္းမၿပီးၿဖစ္ေနေလ၏။ ထုိအခါ မိမိကုိယ္ကုိ တံတားခင္း၍ ဘုရားဆုကုိေတင္္းယူေတာ္မူခဲ့ေသာ အေၾကာင္းအရာမ်ားကုိ ဗုဒၶ၀င္ပါဠိေတာ္မွ ထုပ္ႏႈတ္၍ ၿမန္မာကဗ်ာၿဖင့္ တန္ဆာဆင္စီရင္သီကုံး ဖြဲ႔ဆုိေရးသားထားေပ၏။ ဤ “ဆုေတာင္းခန္းပ်ိဳ႕”သည္ သုံးရက္ႏွင့္အၿပီးေရးသားေသာပ်ိဳ႕ၿဖစ္ေသာ္လည္း ေလးနက္ခန္းနားေသာ စကားလုံးအသုံးအႏႈံးမ်ားကို “ပါရမီေတာ္ခန္းပ်ိဳ႕” တြင္ေတြ႔ရွိရသကဲ့သုိ႔ပင္ ပါဠိေတာ္စကားလုံးမ်ားကို အက်ယ္ခ်ဲ႕၍ ခက္ခဲနက္နဲေအာင္ ဖြဲ႕ဆုိသီကုံးႏုိင္ေသာ စာဆုိအရွင္ကုိ ခ်ီးမြမ္းထုိက္လွေပ၏။ ရွင္မဟာသီလ၀ံသသည္္ “သံ၀ရပ်ိဳ႕၊ ဗုဒၶဳပၸတၱိပ်ိဳ႕၊ ဓမၼပါလပ်ိဳ႕” (မွတ္ခ်က္= ဓမၼပါလပ်ိဳ႕ကုိေရးဆဲ မၿပီးမီ သကၠရာဇ္-(၈၈၂)ခုႏွစ္၊ ရွင္မဟာသီလ၀ံသမေထရ္ သက္ေတာ္-(၆၇)ခုႏွစ္တြင္ ပ်ံလြန္ေတာ္မူခဲ့ေသာေၾကာင့္ တပည့့္ၿဖစ္ေသာ ပုဂံဆရာေတာ္က ဆက္လက္ေရးသား၍ သကၠရာဇ္-(၉၁၁)ခုႏွစ္တြင္ ထုိပ်ိဳ႕ ၿပီးဆုံးခဲ့ပါသည္)။ တုိ႔ကုိလညး္ ေရးသားစီရင္ေတာ္မူခဲ့သည့္အၿပင္လူအမ်ားအသိခက္ခဲေသာပ်ိဳ႕တစ္ေစာင္ကုိလည္းေရးသားခဲ့ေသးသည္။ ထုိပ်ိဳ႕ကား “ေတာင္တြင္းလာပ်ိဳ႕” ဟူ၍ ေက်ာ္ၾကားပါသည္။ ဉာဏ္ကစားရန္အတြက္ ရည္ရြယ္၍ ေရးသားခဲ့ဟန္တူပါသည္။ ထုိပ်ိဳ႕သည္ အင္း၀ေနၿပည္ေတာ္သုိ႔ေရာက္မွ စပ္ဆုိေသာပ်ိဳ႕ၿဖစ္၏။ ေတာင္တြင္းၾကီးမွ အင္း၀ေနၿပည္ေတာ္သုိ႔ ထြက္လာရၿခင္းအေၾကာင္းကုိ ေရးသားထားသၿဖင့္ “ေတာင္တြင္းလာပ်ိဳ႕” ဟူ၍ အမည္တြင္ေလ၏။ ဤပ်ိဳ႕၌ စာဆုိအရွင္သည္ မိမိေတြ႔ၾကံဳခဲ့ေသာ အၿဖစ္အပ်က္မ်ားကုိလွ်ိဳ႕၀ွက္သုိသိပ္၍ထားေသာ ပေဟဠိစကားမ်ားၿဖင့္ တန္ဆာဆင္ထားရကား ေရွးပုဂၢိဳလ္ေက်ာ္ ပညာရွိၾကီးတုိ႔ပင္ ဆုိလုိရင္းအဓိပၸါယ္ကုိ ေသခ်ာက်နစြာ မၿပန္ဆုိႏိုင္သၿဖင့္ ဤပ်ိဳ႕သည္ ကတၱီပါစသည္ၿဖင့္ ဖုံးအုပ္၍ထားေသာ ရွင္သီလ၀ံသ၏ ရုပ္ပုံဓာတ္ကားႏွင့္ တူလွေပ၏။ ကတၱီပါစသည္ကုိဖြင့္လွစ္ႏုိင္သူသည္ အရွင္မဟာသီလ၀ံသ၏ ရုပ္ပုံကားကုိ ေတြ႔ၿမင္ႏုိင္သကဲ့သုိ႔ ထုိေတာင္တြင္းလာပ်ိဳ႕စကားလုံးတုိ႔ကုိ အဓိပၸါယ္ေပၚေအာင္ ဖြင့္လွစ္ႏုိင္သူသည္ ရွင္မဟာသီလ၀ံသ၏ အေၾကာင္းကုိ သနစ္ကုန္သိရွိႏုိင္မည္ၿဖစ္၏။ ထုိပ်ိဳ႕၏အနက္ကုိ ၁၀၉၇-ခုႏွစ္တြင္ ဆားလင္းဆရာေတာ္က ဖြင့္လွစ္ၿပဆုိခ့ဲေသး၏။ ထုိေတာင္တြင္းလာပ်ိဳ႕သည္ ရွင္မဟာသီလ၀ံသမေထရ္ အင္း၀သုိ႔ၾကြရန္ နတ္မီးလင္းဆရာေတာ္အား အခြင့္ေပးပါမည့္အေၾကာင္း အခြင့္ေတာင္းရာ အခြင့္ရသည္ၿဖစ္၍ ေနာက္ဆုံးတြင္ အင္း၀ေရႊၿမိဳ႕ေတာ္သုိ႔ ၾကြလာေတာ္မူေၾကာင္း ဖြဲ႔ဆုိေရးသားထားၿခင္းၿဖစ္၏။ ရွင္မဟာသီလ၀ံသသည္ သကၠရာဇ္-(၈၅၈)ခုႏွစ္၊ ဒုတိယမင္းေခါင္လက္ထက္တြင္ “တံတားဦးတည္ေမာ္ကြန္း” ကုိ ေရးသားၿပဳစုေတာ္မူခဲ့၏။ “တံတားဦးတည္ေမာ္ကြန္း” ဟု အမည္မွည့္ရၿခင္းကား တံတားဦးအရပ္၌ ဒုတိယမင္းေခါင္ တည္ထားကုိးကြယ္ေတာ္မူေသာ မဂၤလာေစတီေတာ္ကုိ ဖြဲ႔ဆုိေသာေၾကာင့္ၿဖစ္၏။ ထုိႏွစ္တြင္ပင္ ရွင္မဟာရ႒သာရသည္လည္း “ တံတားဦးတည္ေမာ္ကြန္း” တစ္ေစာင္ကုိ ဖြဲ႔ဆုိေသး၏။ ရွင္မဟာရ႒သာရက ရွင္မဟာသီလ၀ံသထက္ အေရးအသားလက္ဦးက်ၿပီးေစာာဟန္တူပါသည္။ အဘယ္ေၾကာင့္ဟူမူကား ရွင္မဟာသီလ၀ံသသည္ တံတားဦးတည္ေမာ္ကြန္းကုိေရးသားၿပဳစု၍ (၁၂)ပုဒ္မွ် ၿပီးစီးသည့္ကာလ ရွင္မဟာရ႒သာရက ေရးသားစီရင္ၿပီးဆုံးေၾကာင္းကုိၾကားသိရ၍ ဆက္လက္မေရးသားေတာ့ပဲ ပုရပုိက္ေပၚတြင္ ေရးသားၿပီးေနေသာ(၁၂)ပုဒ္ကုိ ေခ်ဖ်က္ေစသည္တြင္ တပည့္ရဟန္းမ်ားက ကူးယူသိမ္းဆည္းထားခဲ့ၾက၏။ ထုိေမာ္ကြန္း၌ ရွင္မဟာသီလ၀ံသ သည္ ဒုတိယမင္းေခါင္အား ဗုဒၶအေလာင္းလ်ာသဖြယ္ထား၍ ခမ္းနားနက္နဲေသာ စကားဥပမာ တုိ႔ၿဖင့္ တန္ဆာဆင္ကာ ေရးသားဖြဲ႔ဆုိထားေပ၏။ ဥပမာတင္းထားပုံမွာ အလြန္ေကာင္းမြန္လွသၿဖင့္ ရွင္မဟာသီလ၀ံ၏ ကဗ်ာအာေဘာ္ကုိမီေအာင္ပင္ ေနာက္ဆရာတုိ႔မလုိက္ႏုိင္ၾကေတာ့ေပ။ ရွင္မဟာသီလ၀ံသသည္ ဤေမာ္ကြန္းအၿပင္ “သွ်ိသွ်ားမိတၳီလာကန္ေတာ္ဘြဲ႔ေမာ္ကြန္း၊ ေရႊနန္းတည္ေမာ္ကြန္း” တုိ႔ကုိလည္း ေရးသားစီရင္ခဲ့ေသး၏။ ရွင္မဟာသီလ၀ံသသည္ စကားေၿပက်မ္းမ်ားကိုလည္း ေရးသားစီရင္ၿပဳစုေတာ္မူခဲ့ေၾကာင္း ေတြ႔ရွိရပါသည္။ ေရႊနန္းေၾကာ့ရွင္လက္လက္ သကၠရာဇ္-(၈၆၃) ခုႏွစ္တြင္ “ပါရာယန၀တၳဳ”ကုိ စီရင္ေရးသားေတာ္မူခဲ့၏။ ပါရာယန-ဟူသည္ ကမ္းတစ္ဖက္သုိ႔သြားရာလမ္း(သုိ႔မဟုတ္) နိဗၺာန္သုိ႔သြားရာလမ္းဟု အဓိပၸါယ္ရ၏။ သံသရာ၏ ကမ္းတစ္ဖက္ၿဖစ္ေသာ-နိဗၺာန္သုိ႔သြားစရာ ခရီးလမ္းသဖြယ္ၿဖစ္ေသာ က်င့္၀တ္တရားတုိ႔ကုိ သက္ေသ သာဓကမ်ားႏွင့္တကြ ညြန္ၿပေသာ၀တၳဴၿဖစ္ေသာေၾကာင့္လည္း “ပါရာယန၀တၳဳ” ဟု အမည္တြင္ေလ၏။ ဤပါရာယန၀တၳဳသည္ ဘုရားေဟာဓမၼကၡႏၶာအေပါင္းတုိ႔မွ ေကာင္းႏုိးရာရာတုိ႔ကုိ ထုတ္ႏႈတ္စိစစ္၍ ၿမန္မာစကားေၿပသြားၿဖင့္ ဖြဲ႕ႏြဲ႕စီကုံးေရးသားထားေသာက်မ္းၿဖစ္သည္။ ဤ၀တၳဳတြင္ ပါဠိဘာသာစကားမ်ားကုိ နည္းပါးႏုိင္သေလာက္ နည္းပါးေစသည့္အၿပင္ ေရြးေကာက္ထုတ္ႏႈတ္ၿပေသာ စကားမ်ားမွာလည္း လူအမ်ားသတိတရားရဖြယ္ သံေ၀ဂၿဖစ္ဖြယ္မ်ားႏွင့္ ၿပည့္ႏွက္ေနသၿဖင့္ အမ်ားအက်ိဳးရွိမည့္ ၀တၳဳက်မ္းတစ္ေစာင္ၿဖစ္၏။ ထင္ရွားေတြ႔ရွိရသမွ်ေသာ ၿမန္မာစကားေၿပ၀တၳဳမ်ားတြင္ “ပါရာယန၀တၳဳ” သည္ ေရွးအက်ဆုံး အေဟာင္းဆုံး၀တၳဳၿဖစ္ပါသည္။ ရွင္မဟာသီလ၀ံသသည္ ရာဇ၀င္က်မ္းကိုလည္း ေရးသားၿပဳစုခဲ့၏။ သကၠရာဇ္-(၈၆၄) ခုႏွစ္တြင္ ရာဇ၀င္တစ္ေစာင္ကုိ ေရးသားၿပဳစုခဲ့ရာ ယခုအခါ “ရာဇ၀င္ေက်ာ္” ဟူ၍ အမည္တြင္ေလသည္။ “ရာဇ၀င္ေက်ာ္” ဟူေသာအမည္မွာ ရွင္မဟာသီလ၀ံသမေထရ္ မွည့္ခဲ့ရင္းအမည္ မဟုတ္ေပ။ ေနာက္မွေခၚၾကေသာအမည္ၿဖစ္၏။ ရွင္မဟာသီလ၀ံသမေထရ္ မွည့္ခဲ့ေသာအမည္ကား “မဟာသမၼတ၀ံသက်မ္း” ဟူ၍ၿဖစ္၏။ ထုိရာဇ၀င္ေက်ာ္က်မ္းသည္လည္း ထင္ရွားေတြ႔ရွိရသမွ်ေသာ ရာဇ၀င္က်မ္းမ်ားတြင္ အေစာဆုံး၊ အေဟာင္းဆုံးၿဖစ္၏။ ဤက်မ္းကုိၿပဳစုရာ၌ ရွင္မဟာသီလ၀ံသသည္ မိမိဉာဏ္စြမ္းၿဖင့္ စကားသစ္၊ စကားဆန္းမ်ား စိစစ္ေ၀ဖန္ေရးသားၿခင္း မ်ားစြာမၿပဳပဲ ပါဠိဘာသာၿဖင့္ရွိေသာ “မဟာ၀င္က်မ္း” ကုိၿမန္မာဘာသာ နိႆယၿပန္ဆုိေရးသားၿခင္းမွ်သာၿဖစ္၏။ ထုိရာဇ၀င္က်မ္းၾကီးကုိ မဇၥ်ိမရာဇ၀င္ (ကမၻာဦးသမၼတမင္းမွ ဓမၼာေသာကမင္းအထိ)၊ သီဟုိဠ္(သီရိလကၤာ) ရာဇ၀င္ (၀ိဇယမင္းမွ မဟာနန္မင္းအထိ)၊ ၿမန္မာရာဇ၀င္ (ဒြတၱေဘာင္မင္းမွ အင္း၀ မဟာသီဟူရမင္းအထိ)-အားၿဖင့္ သုံးပုိင္းခြဲ၍ မွတ္သားႏုိင္ပါသည္။ ဤရာဇ၀င္က်မ္း၏ ေလးပုံသုံးပုံခန္႔မွာ မဇၥိ်မရာဇ၀င္ အေၾကာင္းအရာမ်ားသာၿဖစ္၍ က်န္တစ္ပုံမွာခန္႔သာလွ်င္ သီဟုိဠ္(သီရိလကၤာ) ရာဇ၀င္ႏွင့္ၿမန္မာရာဇ၀င္အေၾကာင္းအရာပါ၀င္ေလ၏။ ၿမန္မာရာဇ၀င္ကုိေရးသားရာ၌လည္း မင္းဆက္အစီအစဥ္မ်ားကုိသာ ေဖာ္ၿပ၍ ထုိမင္းမ်ားလက္ထက္ ၿဖစ္ပ်က္ခဲ့ေသာ အေၾကာင္းအရာ အတၳဳပၸတၱိမ်ားကုိကား ၿမွဳပ္၍ခ်န္လွပ္ထားခဲ့သည္ ေတြ႔ရွိရပါသည္။ တစ္ခါေသာ ေရႊနန္းေတာ္အတြင္း၀ယ္ ဒုတိယမင္းေခါင္က မိမိကိုးကြယ္ဆည္းကပ္ ပူေဇာ္ထားသည့္ ရွင္မဟာသီလ၀ံသမေထရ္ၿမတ္ႏွင့္ ေနၿပည္ေတာ္ဆရာေတာ္ ရွင္မဟာရ႒သာရမေထရ္ၿမတ္ႏွစ္ပါးတုိ႔အား “အရွင္တုိ႔ဂုဏ္ပုဒ္မ်ားကုိ ခ်ီးက်ဴး၍ၾကြေတာ္မူၾကပါ” ဟု ေလွ်ာက္ထားရာ ေရွးဦးစြာ ေနၿပည္ေတာ္ဆရာေတာ္ ရွင္မဟာရ႒သာရက “ေတာင္းကုိမေဖာက္၊ ေတာင္ကို ေဖာက္၊ စူးေဆာက္ပမာ-ရ႒သာ” ဟူ၍ မိန္႔ၾကားၿပီး ၾကြသြားေတာ္မူ၏။ ထုိ႔ေနာက္ ရွင္မဟာသီလ၀ံသမေထရ္ၿမတ္ကလည္း “ေတာင္းကိုမေဖာက္၊ ေတာင္ကုိေဖာက္၊ စိန္ေက်ာက္အသြင္-သီလ၀င္” ဟု မိန္႔ၾကားေတာ္မူၿပီး ၾကြသြားေတာ္မူေလ၏။ ရွင္မဟာသီလ၀ံသသည္ အဖက္ဖက္မွ စြယ္စုံေတာ္တတ္ေၿမာက္ ကြ်မ္းက်င္ေတာ္မူရကား ရဟန္း၊ ရွင္၊ လူ အေပါင္းတုိ႔က “ သီလ၀ံသ” ဟူေသာဘြဲ႔ေတာ္ေရွ႕တြင္ ‘မဟာ’ ဟူေသာ ဂုဏ္ပုဒ္တပ္၍ “ ရွင္မဟာသီလ၀ံသ” ဟု ယခုတုိင္ ေခၚေ၀ၚၾကေလ၏။ ၿမန္မာ့စာေပသမုိင္းတစ္ေလွ်ာက္တြင့္လည္း “ ရွင္မဟာသီလ၀ံသ” ဟူ၍ သမုိင္းထုိး ေမာ္ကြန္းတင္ခဲ့ၾကေလ၏။ ရွင္မဟာသီလ၀ံသ စာဆုိအေက်ာ္မေထရ္ေမာ္ ေရးသားၿပဳစုခဲ့ေသာက်မ္းမ်ားမွာ---
(၁) ပါရမီေတာ္ခန္းပ်ဳိ႕၊
(၂) ဆုေတာင္းခန္းပ်ိဳ႕၊
(၃) ေတာင္တြင္းလာပ်ိဳ႕၊
(၄) ဗုဒၶဳပၸတၱိပ်ိဳ႕၊
(၅) ထူပါရုံေက်ာက္စာ၊
(၆) တံတားဦးတည္ ေမာ္ကြန္း၊
(၇) ေရႊနန္းတည္ ေမာ္ကြန္း (ေရႊနန္းဘြဲ႔ ေမာ္ကြန္း)
(၈) သွ်ိသွ်ား မိတၳီလာကန္ေတာ္ဘဲြ႕ ေမာက္ကြန္း၊
(၉) ရွင္မဟာသီလ၀ံသ ဆုံးမစာ( ဆုံးမစာ စကားပုံ)၊
(၁၀) နန္းဖြင့္လကၤာ၊
(၁၁) ရာဇ၀သတီခန္းလကၤာ၊
(၁၂) ပါရာယန၀တၳဳ၊
(၁၃) ကမၻာေလာင္က်မ္း၊
(၁၄) မဟာသမၼတ၀ံသက်မ္း (ရာဇ၀င္ေက်ာ္)
(၁၅) ဗုဒၶါလကၤာရက်မ္း၊
(၁၆) မဟာရဟနီတိက်မ္း (ပါဠိဘာသာ)၊
(၁၇) ေနတၱိဟာရအေကာက္၊
(၁၈) ေနတၱိပါဠိေတာ္နိႆယေဟာင္း၊
(၁၉) သံေ၀ဂခန္းပ်ိဳ႕၊
(၂၀) ဓမၼပါလပ်ိဳ႕-တုိ႔ၿဖစ္ပါသည္။
ပ်ိဳ႕၊ ကဗ်ာ၊ လကၤာ၊ ေမာ္ကြန္း၊ -စေသာက်မ္းဂန္မ်ားစြာကုိ ၿပဳစုစီရင္ေတာ္မူေသာ စြယ္စုံတတ္မေထရ္ ရွင္မဟာသီလ၀ံသ သည္ သကၠရာဇ္-(၈၈၂) ခုႏွစ္၊ သက္ေတာ္-(၆၇)ႏွစ္၊ သိကၡာေတာ္-(၄၇) ၀ါအရ ဓမၼပါလပ်ိဳ႕ကုိေရးသားၿပဳစုဆဲ မၿပီးဆုံးေသးမီ ပ်ံလြန္ေတာ္မူခဲ့ေလသည္။
0 comments:
Post a Comment