ရွင္ဥတၱမေက်ာ္
ရွင္ဥတၱမေက်ာ္သည္ အင္း၀ေခတ္တြင္ ထင္ရွားေၾကာ္ၾကားေသာ စာဆုိေတာ္တစ္ပါးၿဖစ္၏။
သကၠရာဇ္-၈၀၀ ၿပည့္ႏွစ္အတြင္း၌ ေတာင္တြင္းၾကီးၿမိဳ႕တြင့္ ထူးကဲစြာ တေဘာင္ေပၚလာခဲ့
သည္။ ထုိတေဘာင္ကား--
“ဘုရားရွစ္ေသာင္း၊ေလးေထာင္ေဆာင္း၍၊ ကိန္းေအာင္းစံရန္၊ ဓမၼခဏ္သည္၊ သံေတာင္ၿဖိဳး
ၿမင့္၊စြင့္လိမ့္ေလ။အကိုက္ေလးေဘာ္၊ေၿမမွေပၚေသာ္၊ရွင္က်ာ္ေလးဦး၊ခူးလိမ့္ေလ။ ခူးလည္းခူးလတၱံ႕၊ကူးလည္းကူးလတၱံ႕၊စူးလည္းစူးလတၱံ႕၊ၿမဴးလည္းၿမဴးလတၱံ႕၊ ရနံ႔ငယ္ၾကိဳင္လႈိင္၊ေမႊးပ်ံ႕ဆုိင္၊ႏွစ္ခုိင္ပြင့္လန္း၊ၿပည့္သူပန္း။” ဟူ၍ၿဖစ္သည္။
ထုိတေဘာင္ေပၚလတ္ေသာ္ ေရွ႕ေရးေနာက္ေရး ေၿမာ္ေထာက္ေတြးေလ့ရွိၾကကုနု္ေသာ သက္ၾကီးရြယ္ရင့္တုိ႔သည္ ေတာင္တြင္းၾကီးၿမိဳ႕ရဲ႕ ေၿမာက္ဘတ္ယြန္းယြန္းတြင္ရွိေသာငွက္
ပစ္ေတာင္၏ အေရွ႕ဖတ္ တစ္ေခၚခန္႔အကြာ ထူပါရုံအာရာမ္အနီး ေတာင္တြင္းၾကီးၿမဳိ႕စား သီဟပေတ့ၾကိးေဆာက္လုပ္လွဴဒါန္းထားေသာရတနာ့ဗိမာန္ေက်ာင္းတြင္(မွတ္ခ်က္-ထုိ ရတနာဗိမာန္ေက်ာင္းကုိပင္’ဗိမာန္ေလး’ဟူ၍ေခၚၿပီးၿမိဳ႕ေတာင္မ်က္ႏွာရွိ’ရတနာဗိမာန္’ကား’ဗိမာန္ၾကီး’ဟူ၍ေခၚပါသည္။ထုိ႔ေၾကာင့္ ေတာင္တြင္းၾကီးၿမိဳ႕၌’ရတာဗိမာန္ၾကီး၊ရတာနာဗိမာန္ေလး’ဟူ၍ေက်ာင္းတုိက္ႏွစ္တုိက္ရွိေၾကာင္းမွတ္ယူႏုိင္ပါသည္။ ထုိေက်ာင္းတုိက္အားလုံးကုိ’သီလာစာရာဘိဓဇ’ဘြဲ႕ခံနတ္မီးလင္းဆရာေတာ္ၾကီးက ပုိင္ဆုိင္ေတာ္မူပါသည္။) သီတင္းသုံးေတာ္မူေန၍ငွက္ပစ္ေတာင္ဆရာေတာ္ဟူ၍လည္းေကာင္း၊ ထူပါရုံဆရာေတာ္ဟူ၍လည္းေကာင္း၊နတ္မီးလင္းဆရာေတာ္ဟူ၍လည္းေကာင္း ေက်ာ္ေစာထင္ရွားလ်က္ရွိသည့္ ဘြဲ႔ေတာ္”ရွင္သီလာစာရာဘိဓဇ’ဘြဲ႔ခံ ဆရေတာ္ဘုရားၾကီးအထံသုိ႔ သြားေရာက္ ေလွ်ာက္ထားေမးၿမန္းၾကကုန္၏။ ထုိအခါ ပညာဗဟုသုတႏွင့္ၿပည့္စုံေသာ ဆရာေတာ္ၾကီးက တေဘာင္၏အဓိပၸါယ္အရေကာက္ကုိ အက်ယ္တ၀င့္ ရွင္းလင္းေၿဖဆုိေတာ္မူၿပီးလွ်င္ အဓိပၸါယ္အက်ယ္ကုိ မွတ္သားနားလည္ရန္ ခတ္ခဲသည့္ အတုိၾကိဳက္ ဒါယကာမ်ားအတြက္ကုိကား’ယခုကစ၍ ေရွ႕သုိ႔ကုိ မၾကာမီ ငါတုိ႔ေတာင္တင္းၾကီးၿမိဳ႕ေဒသ၌’ ေပးေလးပင္ ရွင္ေလးပါး’ ေပၚလိမ့္မည္ဟု အတုိေကာက္မွတ္ၾကေလဟု မိန္႔ေတာ္မူခဲ့သည္။ ထုိအခ်ိန္မွစ၍ “ေပေလးပင္ ရွင္ေလးပါး”ေပၚခ်ိန္႔-ဟုေတာင္တြင္ၾကီးတစ္ၿမိဳ႕လုံး အုန္းအုန္းကြ်တ္ကြ်တ္ ၿဖစ္၍ေနေလေတာ့သည္။ ထုိတေဘာင္ေပၚ၍ (၁၅)ႏွစ္မွ်ေက်ာ္လြန္ၿပီးေနာက္ သကၠရာဇ္-၈၁၅ ခုႏွစ္သုိ႔ေရာက္ေသာအခါ ေတာင္တြင္းၾကီးၿမိဳ႕ေၿမာက္ဖတ္ ၿမိဳ႕လုလင္အမည္ရွိေသာရြာၾကီး၏အနီး နားေဋာင္းက်ရြာ၊ ၀တ္ခ်င္းကန္ရြာ၊သတုိးထမ္းရြာ၊မန္က်ည္းေယာင္ရြာ-တုိ႔၌ ပုဗၺနိမိတ္အၿဖစ္ ေပစုိ႔ၾကီးေလးစုိ႔ ထူးၿခားစြာေၿမမွေပၚထြက္လာေလ၏။ ၿမိဳ႕သူၿမိဳ႕သားအေပါင္းတုိ႔သည္လည္း ႏွစ္ေထာင္းအားရ ၀မ္းေၿမာက္ၿခင္းၿဖစ္ၾကကုန္၏။ ထုိ႔ေနာက္ မ်ားမၾကာမီ ထုိသကၠရာဇ္-၈၁၅-ခုႏွစ္အတြင္းမွာပင္ ၿမိဳ႕လုလင္ရြာ၏ အေရွ႕ပုိင္း၌ အဘဦးေသာၾကာ၊အမိေဒၚႏွင္းဆီတုိ႔မွ တနဂၤေႏြသားၿဖစ္ေသာ ငယ္နာမည္’ေမာင္ဥကၠာ’ဆုိသူကုိဖြားၿမင္ခဲ့ေလ၏။ ထုိသူငယ္ကား ေနာင္အခါ၌’ရွင္ဥတၱမေက်ာ္’ၿဖစ္မည့္ သူငယ္ပင္ၿဖစ္၏။ ေမာင္ဥကၠာ ဖြားၿမင္သည့္ေန႔ရက္မွာပင္ သတုိးထမ္းရြာ၌ ေမာင္ဥကၠာႏွင့္ အခ်ိန္နာရီမွ်သာကြာၿခားၿပီး အဘဦးေအး+အမိေဒၚေထြးတုိ႔မွ ငယ္နာမည္’ေမာင္အံ့ၾကီး’ေခၚ ‘ရွင္းအုန္းညိဳ’ေလာင္းလ်ာကို ဖြားၿမင္ခဲ့၏။ ေမာင္ဥကၠာႏွင့္ေမာင္အံ့ၾကီးတုိ႔ကုိ ေမြးဖြားၿပီး (၆)ရက္ေၿမာက္ေသာေန႔တြင္ ေမာင္ဥကၠာကုိ ဖြားၿမင္ေသာ ၿမိဳ႕လုလင္ရြာ၏ အေရွ႕ပိုင္းအရပ္တြင္ပင္ အဘဦးၾကည္+အမိ(နတ္ထိန္းၾကီး)ေဒၚေဒြးတုိ႔မွ ေသာၾကာသားၿဖစ္ေသာ ငယ္နာမည္’ေမာင္ညိဳ’ေခၚ ‘ရွင္မဟာသီလ၀ံသ’ေလာင္းလ်ာကို ဖြားၿမင္ေတာ္မူခဲ့၏။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ရွင္ဥတၱမေက်ာ္ႏွင့္ ရွင္မဟာသီလ၀ံသတုိ႔သည္ တစ္ၿမိဳ႕တည္း,တစ္ရြာတည္း,တစ္ရပ္တည္း,တစ္ႏွစ္တည္း,တစ္လတည္း,(၆)ရက္ၾကီး(၆)ရက္ငယ္ဖြား အိမ္နီးနားခ်င္းမ်ားၿဖစ္ၾကကုန္၏။ ေမာင္ညဳိေခၚ ရွင္မဟာသီလ၀ံသေလ်ာင္းလ်ာကုိ ဖြားၿမင္ၿပီး (၄)ရက္ေၿမာက္ေသာေန႔တြင္ ေတာင္တြင္းၾကီးၿမိဳ႕ ေရႊအုိးရရပ္၌ အဘဦးခ်မ္း+အမိေဒၚေလးတုိ႔မွ’ေမာင္အ့ံကေလး’ေခၚ’ရွင္ေခမာ’ေလာင္းလ်ာကုိ ဖြားၿမင္ေတာ္မူခဲ့သည္။ ရွင္အုန္းညိဳ၏ငယ္နာမည္ကုိ ‘ေမာင္အံ့ၾကီး’ဟု မွည့္သကဲ့သုိ႔ ရွင္ေခမာ၏ငယ္နာမည္ကုိလည္း’ေမာင္အ့ံေလး’ဟုမွည့္ေခၚၿခင္းၿဖစ္ေလသည္။ ဥာဏ္ေကာင္းေသာၿပီး ထက္ၿမတ္ေသာ ေမာင္ဥကၠာႏွင့္ေမာင္ညိဳတုိ႔သည္ တစ္မိသားခ်င္းမ်ားအလား သြားအတူ,စားအတူ,ကစားအတူၿဖင့္ေနလာခဲ့ၾကရာမွ ခုနစ္ႏွစ္သားအရြယ္သုိ႔ေရာက္လာေသာအခါ မိဘမ်ား၏ေလွ်ာက္ထားအပ္ႏွံမႈေၾကာင့္ ရတနာဗိမာန္ေက်ာင္း နတ္မီးလင္းဆရာေတာ္ အရွင္သီလာစာရာဘိဓဇ မဟာေထရ္ထံေတာ္တြင္ စာေပသင္ၾကားစ ၿပဳၾကကုန္၏။ ဤသုိ႔လွ်င္ ခုနစ္ႏွစ္သားမွစ၍ စာေပပညာကုိ ၾကိဳးစားသင္ယူလာခဲ့ရာ ေမာင္ဥကၠာ (၁၀)ႏွစ္သား အရြယ္သုိ႔ေရာက္ေသာအခါ ဥာဏ္ထက္ၿမတ္သူၿဖစ္သည့္အားေလ်ာ္စြာ ဇာတ္ၾကီးဆယ္ဖြဲ႔ကုန္ဆုံးခဲ့ေလ၏။ (၁၂)ႏွစ္သားအရြယ္သုိ႔ ေရာက္ေသာအခါ သဒၵါၾကီးရွစ္ေစာင္ကုိ သုတ္ၿပီး,ရုပ္ၿပီး,ဓာတ္ပစၥည္းမ်ားတကြ လက္သန္းအ႒ကထာတုိ႔ကုိလည္းရွင္းလင္းႏုိင္ခဲ့ေလသည္။ ေမာင္ဥကၠာ (၁၄)ႏွစ္သားအရြယ္တြင္ အဘိဓမၼတၳဘာ၀နီေခၚ က်မ္းၾကီးႏွင္ အ႒သာလိနီအ႒ကထာကုိ ရတန္သမွ်ေသာ အာဂုမ္ အာဂမ သဘာ၀ယုတၱိ က်မ္းရုိးကုိမိသၿဖင့္ လွည့္ရြတ္ၿပန္ဆုိႏုိင္သည့္တုိင္ေအာင္ သင္ၾကားတတ္ေၿမာက္ခဲ့ေလသည္။ သာသနာသကၠရာဇ္-၂၀၁၂-ခု၊ေကာဇာသကၠရာဇ္-၈၃၀-ခုႏွစ္၊ေမာင္ဥကၠာ အသက္(၁၅)ႏွစ္သုိ႔ ေရာက္ေသာအခါ နတ္မီးလင္းဆရာေတာ္ကုိ ဥပဇၥ်ယ္ၿပဳ၍ မိဘႏွစ္ပါး၏ ပစၥယႏုဂၢဟကုိခံယူလ်က္ ရွင္သာမေဏအၿဖစ္သုိ႔ ေရာက္ရွိေတာ္မူခဲ့၏။ ဘြဲ႔ေတာ္ကား တနဂၤေႏြသားၿဖစ္သည့္အေလ်ာက္”ရွင္ဥတၱမ’ဟု ဘဲြ႔အမည္တြင္ေလ၏။ ရွင္ဥတၱမသည္ သာမေဏဘ၀ၿဖင့္ပင္ နတ္မီးလင္းဆရာေတာ္အထံေတာ္၌ အေၿခခံသင္ရုိးက်မ္းမ်ားၿဖစ္ေသာ သဒၵါ၊သၿဂႋဳဟ္၊ဆန္း၊အလကၤာ၊အဘိဓာန္၊သဒၵါငယ္-စေသာက်မ္းမ်ားကုိ ဆည္းပူးသင္ၾကားခဲ့ၿပီး ပါဠိေတာ္၊အ႒ကထာ၊ဋီကာ၊ႏွင့္က်မ္းမ်ားစြာကုိလဲသင္ၾကားတတ္ေၿမာက္ေတာ္မူခဲ့၏။ ေဗဒင္က်မ္း၊ ေဆးက်မ္း၊ဓာတ္က်မ္း၊နကၡတ္၊သကၠတက်မ္း-စသည္တုိ႔ကိုလည္းဆည္းပူးေလ့လာ သင္ယူခဲ့သည့္အၿပင္ သမုိင္းရာဇ၀င္မ်ားပါ မက်န္ေအာင္ ပါရဂူေၿမာက္တတ္ေၿမာက္ကြ်မ္းက်င္ခဲ့ေလ၏။ ထုိ႔ၿပင္ ပ်ိဳ႕၊ကဗ်ာ၊ လကၤာ၊ရတု၊ရကန္-စသည္တုိ႔ကုိလည္း ထူးကဲလြန္ေၿမာက္စြာ ေလ့လာတတ္ကြ်မ္းေတာ္မူေလ၏။ တစ္ခါေသာ သာမေဏရွင္ဥတၱမသည္ ကထိန္သကၤန္းကပ္မည့္ေန႔၌ ဆရာေတာ္၏ အခန္းတြင္း ေညာင္ေစာင္းေပၚတြင္တင္ထားေသာ ကထိန္အေမးအေၿဖ ပုရပုိက္ႏွစ္ဆူေပၚတြင္ “ဣတၳိဗီဇံ အဟံ ၀ႏၵာမိ” ဟု ကန္႔ကူဆံၿဖင့္ ထင္ထင္ရွားရွာင္း ေရးသားထားေလ၏။ ကထိန္ခင္းမည္လုပ္ေသာအခါ ကထိန္အေမးအေၿဖပုရပုိက္ႏွစ္ဆူေပၚမွ အဆုိပါစာသားကုိေတြ႔ၿမင္ရ၍ ေက်ာင္းသား ကုိရင္အားလုံးတုိ႔အား ေခၚယူစစ္ေဆးရာ သာမေဏရွင္ဥတၱမ၏ လက္ခ်က္ၿဖစ္ေၾကာင္း သိရွိရေလ၏။ ထုိအခါ နတ္မီးလင္းဆရာေတာ္သည္ သံဃာေတာ္တုိ႔၏အလယ္၌ အလြန္ပင္ ရွက္စႏုိးေတာ္မရကား ရွင္ဥတၱမအား အဘယ္ေၾကာင့္ ညစ္ညမ္းစြာေသာစကားကုိ ဤကထိန္အေမးအေၿဖ ပုရပုိက္မ်က္ႏွာဖုံးေပၚ၌ ေရးထားဘိနည္းဟု စစ္ေဆးေမးၿမန္းေသာအခါ ရွင္ဥတၱမက တပည့္ေတာ္ေရးသားသည္ကား သိကၡာပုဒ္ၿငိေလာက္ေသာ ညစ္ညမ္းယုတ္မာသည့္စကားမ်ိဳးမဟုတ္ပါ။ တပည့္ေတာ္၏ေရးသားရင္းအာေဘာ္မွာ ဘုရားရွိခုိးၿပဳလုပ္ရန္ ေရးသားစီကုံးၿခင္းပါဠိၿဖစ္ပါသည္ဟု ၿပန္လည္ေလွ်ာက္ထားေသာအခါ ဆရာေတာ္သည္ “ယုတ္မာညစ္ညမ္းေသာစကားမ်ိဳးၿဖင့္ ေရးသားထားသည္ကုိ ငါကုိယ္တုိင္ၿမင္ပါလ်က္ႏွင့္ပင္ ဘုရားရွိခုိးၿပဳလုပန္ရန္ ေရးစီေသာပါဠိၿဖစ္ပါသည္-ဟူ၍ ငါ့အား မထီေလးစား ထပ္မံေလွ်ာက္ထားၿခင္းကုိ ၿပဳၿပန္ရသေလာ”ဟု သာ၍ပင္ စိတ္ဆုိးေတာ္မူကာ ရွင္ဥတၱမ၏ေက်ာ္ေပၚတြင္ ေတာင္ေ၀ွးၿပဳလုပ္ေသာၾကိမ္ကုိတင္၍ “သင္ေရးေသာဘုရားရွိခုိးစာဆုိသည္ကုိ သင္ပင္ အနက္ၿဖန္ဆုိ၍ေလွ်ာက့္ေလာ့” ဟု မိန္႔ေတာ္မူေလ၏။ ထုိအခါ သာမေဏရွင္ဥတၱမသည္ “ဣတၳိဗီဇံ အဟံ ၀ႏၵာမိ”ဟူေသာ ပါဠိကုိ ေအာက္ပါအတုိင္း အနက္ေပးေလ၏..။။
“ဣတၳိဗီဇံ=မိန္းမတကာတုိ႔၏ဦးေအာင္းပန္း,သုေဒၶါဒနမင္းၾကီး၏ေရႊနန္း၀ယ္ ေရဖ်န္းလက်ၤာေတာင္ညာတင္ထား သီရိမဟာမာယာေဒ၀ီမိဖုရားၾကီး၏၀မ္း၌ ကိန္းပုိက္သေႏၶ စံေနတင့္အပ္ လူတုိ႔ဥကၠဌ္ ေလာင္းလ်ာနတ္တစ္ဆူ ၿဖစ္ေတာ္မူသည့္ႏွင္အညီ ေရႊဆင္းတုအတူဣေၿႏၵေတာ္ယူလ်က္ သရဖူေဆာင္း မင္းအေပါင္းတုိ႔ထက္ ၿမတ္ေတာ္မူေသာ သိဒၶတ္မင္းသားတည္းဟူေသာ ဘုရားမ်ိဳးေစ့ကုိ၊ အဟံ=အကြ်ႏု္ပ္သည္၊ ၀ႏၵာမိ=ရွိခုိးပါ၏။ ထုိ႔သုိ႔ “ဣတၳိဗီဇံ အဟံ ၀ႏၵာမိ”ဟူေသာပါဌ္ကုိ အနက္ၿပန္ဆုိၿပလိုက္ေသာအခါ ဆရာေတာ္က “ဟဲ့ ေမာင္ရွင္ -သင္ ယခုေပးေသာအနက္သည္ ရုိက္အပ္ေသာဒါဏ္မွ ခ်မ္းသာရေစၿခင္းငွာ သင္အလုိရွိရာသို႔ ဆြဲ၍ေပးေသာ အနက္စကားသာၿဖစ္သည္။ စင္စစ္အားၿဖင့္ ပုဒ္ရင္းအနက္ထြက္လာသည္ မဟုတ္၍ေထြးရႈပ္ၿခင္းရာ ၾကိယာမသတ္ တုလ်တၳစာသြားကုိ ငါ့အား နင္ မေၾကာက္၍သာ ထင္သလုိ ေလွ်ာက္သေလာ”ဟု ေမးေတာ္မူၿပီးလွ်င္ ရုိက္နက္မည္လုပ္ေသာအခါ ကထိန္အစည္းအေ၀းရွိ ဆရာေတာ္ သံဃာတုိ႔က နတ္မီးလင္းဆရာေတာ္အား သည္းခံေတာ္မူပါရန္ႏွင့္ သာမေဏရွင္ဥတၱမအား ခ်မ္းသာေပးေတာ္မူပါရန္ ေလွ်ာက္ထားဆဲတြင္ သာမဏရွင္ဥတၱမက ထုိ”ဣတၳိဗီဇံ အဟံ ၀ႏၵာမိ” ဟူေသာပါဌ္ကုိ ဥပမာအေနအားၿဖင့္ ဘုရားေဟာပါဠိေတာ္အရာကဲ့သုိ႔ထားေတာ္မူၿပီး အ႒ကထာဖြင့္ဟန္ၿဖင့္လည္းေကာင္း၊ ဋီကာဖြင့္ဟန္ၿဖင့္လည္းေကာင္း အတတ္၊အထြက္ႏွင့္တကြ ေရးသားဖြင့္ဆုိပါမည့္အေၾကာင္း ေလွ်ာက္ထားလုိက္ၿပီးလွ်င္ ေလွ်ာက္ထားသည့္အတုိင္းလည္း အ႒ကထာသြား၊ ဋီကာသြားတုိ႔ၿဖင့္ ၀ါက်အနက္ပုဒ္မပ်က္ေစပဲ သဒၵါသြား၊ သဒၵါလာ အေနအထားမွန္ကန္ေစလ်က္ အက်ယ္တ၀င့္ဖြင့္ဆုိၿပီး အနက္ၿမန္မာကိုလည္း ၿပန္ဆုိၿပလုိေသာ အခါ ဆရာေတာ္သံဃာေတာ္အားလုံးတုိ႔က သာဓုအႏုေမာဒနာၿပဳ၍ ခ်ီးမြမ္းေတာ္မူၾကနု္၏။ သာသနာေတာ္သကၠရာဇ္-(၂၀၁၇) ခုႏွစ္၊ ေကာဇာသကၠရာဇ္-(၈၃၅) ခုႏွစ္၊ ရွင္ဥတၱမ သက္ေတာ္ (၂၀) ၿပည့္ေသာအခါ ရဟန္းအၿဖစ္သုိ႔ ေရာက္ရွိေတာ္မူခဲ့သည္။ ထုိႏွစ္အတြင္းမွာပင္ “ေပးေလးပင္ ရွင္းေလးပါး” အပါအ၀င္ၿဖစ္ ေတာ္မူၾကေသာ ရွင္မဟာသီလ၀ံသ၊ ရွင္အုန္းညဳိ၊ ရွင္ေခမာ၊ တုိ႔သည္လည္း အထက္တန္းရဟန္းအၿဖစ္သုိ႔ ေရာက္ရွိေတာ္မူၾကကုန္၏။ ရွင္မဟာသီလ၀ံသ သည္ သကၠရာဇ္-(၈၅၅) ခုႏွစ္တြင္ အင္း၀ေရႊၿမိဳ႕ေတာ္သုိ႔ၾကြေရာက္ေတာ္မူခဲ့ေသာ္လည္း ရွင္ဥတၱမကား အင္း၀ဘုရင္ ဒုတိယမင္းေခါင္ႏွင့္ သားေတာ္ေရႊနန္းေၾကာ့ရွင္တုိ႔က ေက်ာင္းေဆာက္၍ လွဴဒါန္းပါလ်က္ အလွဴခံေတာ္မမူပဲ မိမိေပ်ာ္ေမြ႕ရာ ေတာေက်ာင္း၌သာ ဧကစာရီတစ္ပါးတည္း သီတင္းသုံးေတာ္မူ၏။ ရွင္ဥတၱမသည္ ငယ္ေပါင္းစာသင္ဖတ္ ရွင္မဟာသီလ၀ံသ အင္း၀သုိ႔ၾကြေတာ္မူၿပီးေနာက္ (၄)ႏွစ္မွ်အၾကာ သကၠရာဇ္-(၈၅၉) ခုႏွစ္သုိ႔ ေရာက္ေသာအခါ အင္း၀သုိ႔ ၾကြေတာ္မူေလ၏။ ထုိ႔သုိ႔ ၾကြေတာ္မူလာၿခင္းကား ရွင္မဟာသီလ၀ံသကဲ့သုိ႔ ေက်ာင္းထုိင္ရန္ မဟုတ္ပါေခ်။ မာန္စြယ္ေထာင္ေနေသာ ခုံေတာ္ေမာင္က်ဘမ္းအား ဆုံးမွွႏွိပ္ကြပ္ေတာ္မူလုိေသာ အေၾကာင္းထူးတစ္ရပ္ေၾကာင့္ ၾကြေရာက္ေတာ္မူလာၿခင္းၿဖစ္၏။ ထုိအခ်ိန္က ခုံေတာ္ေမာင္က်ဘမ္းသည္ ရဟန္းေတာ္မ်ားအား မိမိအနားသုိ႔ မကပ္ရဲေအာင္ေလာက္ေအာင္ပင္ ေမးအၿမန္းထူးေၿပာလွ၏။ ဆက္ဆံရာ၌လည္း ပမာမခန္႔ အရုိအေသကင္းမဲ့စြာ ခက္ထန္ေမာက္မာလွေပသည္။ ထုိသုိ႔ေသာအၿခင္းအရာကုိ ေတာေက်ာင္း၌ ဧကစာရီတစ္ပါးတည္း ေပ်ာ္ေမြ႕ေနေတာ္မူေသာ ရွင္ဥတၱမသည္ ခုံေတာ္ေမာင္က်ဘမ္း၏ အေၾကာင္းစုံကုိ ၾကားသိေတာ္မူရေသာေၾကာင့္ပင္လွ်င္ အင္း၀သုိ႔ ၾကြေတာ္မူလာရၿခင္းၿဖစ္ေပသည္။ ရွင္ဥတၱမသည္ ေတာေက်ာင္းဆရာေတာ္ပီပီ သစ္ေခါက္ဆုိး အေရာင္ညစ္ညစ္မည္းမည္း သင္းပုိင္ေတာ္ကုိ ဒူးေအာက္လက္ရွစ္သစ္၊ ဧကသီအေပၚ၀တ္ရုိကုိ ဒူးေအာက္လက္ေလးသစ္ သိကၡာပုဒ္ေတာ္ႏွင့္အညီ ၀တ္ရုံေတာ္မူၿပီး ေတာထြက္ကုိယ္ေတာ္ၾကီးပမာ အင္း၀သုိ႔ၾကြေတာ္မူခဲ့ရာ ခုံေတာ္ေမာင္က်ဘမ္း ဘုရားရင္ၿပင္ေတာ္တြင္ တံၿမတ္လွည္းေနသည့္ေနရာသုိ႔ နံနက္ (၁၀)နာရီသာသာမွ် အခ်ိန္ ၾကြလာေတာ္ေလ၏။ ရွင္ဥတၱမက “ဒကာၾကီး”ဟု အသံၿပဳလုိက္သည္ႏွင့္ မထီေလးစား ပမာမခန္႔ေသာေလသံၿဖင့္ “ဘာလဲ” ဟု ခုံေတာ္ေမာင္က်ဘမ္းက ၿပန္ေၿပာေလ၏။ ထုိအခါ ရွင္ဥတၱမက “ဒကာၾကီး-ဒကာၾကီးတုိ႔ၿမိဳ႕မွာ ဆြမ္းဖိတ္ခ်င္ပါသည္။ ဆြမ္းဖိတ္ရ လြယ္ပါ့မလား”ဟု ေမးၿမန္းေတာ္မူရာ ခုံေတာ္ေမာင္က်ဘမ္းက လွည့္၍ပင္မၾကည့္ပဲ “သာသနာေတာ္ ေနလုိ၊ လလုိထြန္းကားေနသည့္ မင္းေနၿပည္ၾကီးမွာ မည္သည့္အိမ္တက္တက္ ပါးရုိက္ၿပီး ဆြမ္းဖိတ္လ်င္ေတာင္ ရႏိုင္သည္” ဟု အရုိအေသကင္းမဲ့စြာ မခန္႔ေလးစားၿဖင့္ ၿပန္ေလွ်ာက္ထားေၿဖဆုိေလ၏။ ထုိအခါ ရွင္ဥတၱမသည္ မည္သုိ႔မွ် ၿပန္လည္မိန္႔ၾကားေတာ္မမူပဲ ခုံေတာ္ေမာင္က်ဘမ္း၏ အိမ္သုိ႔ ေမးၿမန္းစုံစမ္းၿပီး ၾကြသြားေတာ္မူ၏။ အိမ္သုိ႔ေရာက္လွ်င္”ဟဲ့ ဒကာမ-ဆြမ္းစားလုိသည္ ဆြမ္းခ်က္ကပ္စမ္း”ဟု ခုံေတာ္ေမာင္က်ဘမ္း၏ ဇနီးသည္ကုိ ပါးရုိက္ၿပီး ဆြမ္းခ်က္ခုိင္းေလ၏။ ရွင္ဥတၱမကား အိမ္ေရွ႕ အိမ္ဦးခန္းသုိ႔ၾကြေရာက္ကာ ဆိတ္ဆိတ္ေနေတာ္မူေလ၏။ ဘာသာ၊ သာသနာ အလြန္ထြန္းကားေသာ ေခတ္ကာလၿဖစ္၍ ခုံေတာ္ေမာင္က်ဘမ္း၏ ဇနီးသည္လည္း မည္သုိ႔မွ်ၿပန္လည္ ေလွ်ာက္ထားၿခင္းမၿပဳရဲပဲ မ်က္ရည္စက္လက္ႏွင့္ မီးဖုိေခ်ာင္ထဲတြင္ ဆြမ္းခ်က္၍ေနေလ၏။ မ်ားမၾကာမီ ခုံေတာ္ေမာင္က်ဘမ္းသည္ မိမိအိမ္သုိ႔ ၿပန္ေရာက္လာေသာအခါ ဘုရားရင္ၿပင္ေတာ္ေပၚတြင္ ေတြ႔ခဲ့ရေသာ ရဟန္းေတာ္မွန္းသိ၍ “ဟဲ့ နင့္လင္ကုိ အၿမန္ဆြမ္းကပ္လုိက္” ဟု ေငါက္ငန္းေၿပာဆုိၿပီး ဆြမ္းကပ္ေစ၏။ ရွင္ဥတၱမသည္ ဆြမ္းစားၿပီးေနာက္ ခုံေတာ္ေမာင္က်ဘမ္း၏ ဇနီးသည္အား “နင့္ေယာက္်ားက ငါ့ကုိ လင္-ဟု ေပးစားၿပီးၿပီ၊ လာ-သြားစုိ႔” ဟုဆုိကာ လက္ကုိကိုဆြဲ၍ ေခၚငင္ေလ၏။ သူဆြဲလုိက္၊ ကုိယ္ဆြဲလုိက္ႏွင့္ အိမ္နီးပါးခ်င္းမ်ား ၀ုိင္းအုံလာ၍ ေၿပၿငိမ္းေအာင္ၿဖစ္ေၿဖေၿပာပါမွ ေအးၿငိမ္းသြားၾက၏။ ရွင္ဥတၱမသည္ စာသင္ဖက္ ငယ္ေပါင္းၾကီေဖာ္ ရွင္မဟာသီလ၀ံသ သီတင္းသုံးေတာ္မူရာေက်ာင္းသုိ႔ ၾကြေတာ္မူၿပီး အက်ိဳးအေၾကာင္း ရွင္းၿပေလွ်ာက္ထားကာ သင့္ေရာက္ခဲ့သည့္အာပတ္မ်ား ေၿပေပ်ာက္ေစရန္ သိမ္၀င္၍ အာပတ္မ်ား ေဆးေၾကာေတာ္မူေလ၏။ ၀တ္မ်ားလည္း ေဆာက္တည္ေတာ္မူေလ၏။ ခုံေတာ္ေမာင္က်ဘမ္းသည္ အသည္းကြ်ဲခတ္သည့္ပမာ ယမ္းပုံမီးက်ၿဖစ္ကာ သာသနာ့ခုံရုံးသုိ႔ ဦးတုိက္ေလွ်ာက္ထားေလသည္။ ေစာဒကၿဖစ္သူ ခုံေတာ္ေမာင္က်ဘမ္း၊ စုတိဒကၿဖစ္သူ ရွင္ဥတၱမတုိ႔ စုံလင္ၾကေသာအခါ ရဟန္းပရိသတ္၊ လူပရိသတ္တုိ႔၏ ေရွ႕ေမွာက္၌ အေၿခအတင္ ေၿပာဆုိေခ်ပ ေလွ်ာက္ထားၾကကုန္၏။ ရွင္ဥတၱမက “ပါးရုိက္၍ ဆြမ္းဖိတ္လွ်င္ ရႏိုင္ေၾကာင္း၊ နင့္လင္ကုိ ဆြမ္းအၿမန္ခ်က္ေကြ်းလုိက္-ဟု ေပးစား၍ သူ၏ ဇနီးကုိ ဆြဲငင္ရေၾကာင္း၊ တကာမကုိ ပါးရုိက္၊ ဆြဲငင္၍ သင့္ေရာက္ေသာ အာပတ္မ်ားကုိလည္း ကုစားေဆးေၾကာၿပီးၿဖစ္၍ အာပတ္စင္ၾကယ္ေသာရဟန္းၿဖစ္ေၾကာင္း” တုိ႔ကို က်မ္းဂန္အကုိးအကားမ်ားႏွင့္တကြ တင္ၿပေလွ်ာက္ၾကားေလ၏။ ထုိအခါ ခုံေတာ္ေမာင္က်ဘမ္းသည္ မည္သုိ႔မွ် ၿပန္ၾကားေလွ်ာက္ထားၿခင္း မၿပဳႏုိင္ေတာ့ပဲ “ဠင္းတၾကီး မႈိင္၍ ငိုင္ေနသည့္ပမာ” ေခါင္းငုိက္စုိက္ခ်လ်က္သာ ေနေလေတ့ာ၏။ လာေရာက္၍ ၾကည့္ရႈ႕နားေထာင္ေနၾကကုန္ေသာ ရဟန္း၊ ရွင္၊ လူ ပရိသတ္အေပါင္းတုိ႔က ခုံေတာ္ေမာင္က်ဘမ္း ငိုင္က်သြားေအာင္ ေၿပာဆုိႏွိပ္ကြပ္ႏုိင္ေသာ ရွင္ဥတၱမအား “ ေက်ာ္ေရာ့ဟ၊ ေက်ာ္ေရာ့ကုိယ္ေတာ္” ဟုေၿပာဆုိခ်ီးမြမ္းၾကကုန္၏။ ထုိအခ်ိန္အခါမွစ၍ ‘ရွင္ဥတၱမ’ ဟူေသာ ဘြဲ႔ေတာ္ေနာက္တြင္ ‘ေက်ာ္’ တစ္လုံးတုိးကာ “ဥတၱမေက်ာ္” ဟု ယေန႔ထက္တုိင္ ေခၚတြင္ၾကကုန္၏။ အရွင္ ဥတၱမေက်ာ္သည္ နိႆယက်မ္းေပါင္းမ်ားစြာႏွင့္ ပ်ိဳ႕၊ ကဗ်ာ၊ လကၤာ တုိ႔ကုိလည္း ၿပဳစု စီရင္ေတာ္မူခဲ့၏။ ၎တုိ႔ကား------
(၁) ပဋိသမၻိဒါမဂ္္ ပါဠိေတာ္နိႆယ၊
(၂) မဟာနိေဒၵသ ပါဠိေတာ္နိႆယ၊
(၃) ေပဋေကာပေဒသ ပါဠိေတာ္နိႆယ၊
(၄) ဓမၼသဂၤဏီ ပါဠိေတာ္နိႆယ၊
(၅) ၀ိနယသဂၤဟ ပါဠိေတာ္နိႆယ၊
(၆) သစၥသံခိပ္ ဋီကာသစ္နိႆယ
(၇) ခုဒၵသိကၡာ ဋီကာသစ္နိႆယ
(၈) အဘိဓမၼာ၀တာရ ဋီကာသစ္နိႆယ
(၉) သဒၵသာရတၳဇာလိနီ စာကုိယ္နိႆယ
(၁၀) ၀ဇီရသာရတၳသဂၤဟ စာကုိယ္နိႆယ
(၁၁)ကစၥာယနေဘဒ စာကုိယ္နိႆယ
(၁၂) ၀ါစေကာပေဒသ စာကုိယ္နိႆယ
(၁၃) ဂႏၳကာရကၠမပ်ိဳ႕
(၁၄) ေတာလားကဗ်ာၾကီး (၉)ပုဒ္-
စသည္တုိ႔ၿဖစ္ကုန္၏။ အရွင္ဥတၱမေက်ာ္ေရးသားစီရင္ခဲ့ေသာ က်မ္းမ်ားအနက္ ေတာလားကဗ်ာၾကီး (၉)ပုဒ္သည္ ေနာက္ေနာင္ေပၚေပါက္လတၱံ႕ေသာ (၁၂)ရာသီဖြဲ႔ကဗ်ာမ်ား၏ မ်ိဳးေစ့သဖြယ္ ေရွ႕ေၿပးတမန္သဖြယ္ၿဖစ္၏။ ထုိေတာလားကဗ်ာၾကီး (၉) ပုဒ္သည္ သကၠရာဇ္-(၈၄၅) ခုႏွစ္ေလာက္ခန္႔က ေရးသားဖြဲ႕ဆုိခဲ့ၿခင္းၿဖစ္သည္။ ၿမတ္စြာဘုရားရွင္ ကပိလ၀တ္ၿပည္သုိ႔ ၾကြေတာ္မူအံ့ေသာအခ်ိန္အခါ၌ ခရီးလမ္းမ၏သာယာၿခင္း၊ ရာသီအလုိက္ ဖူးပြင့္ၾကကုန္ေသာသစ္ပင္ ပန္းမာလာမ်ားအေၾကာင္းႏွင့္ နကၡတ္တာရာတုိ႔၏ တည္ေနဟန္မ်ားကုိ ဖြဲ႔ဆုိသီကုံးထားပုံမွာ ေဆးေရာင္စုံၿဖင့္ ၿခယ္သထားအပ္ေသာ ပန္းခ်ီကားခ်ပ္ၾကီးတစ္ခ်ပ္အလား ဖတ္ရႈရသူတုိ႔၏ စိတ္၊ မ်က္စိထဲ၌ ကြင္းကြင္းကြက္ကြက္ ထင္ထင္ရွားရွား ၿဖစ္ေပၚလာေစရကား အရွင္ဥတၱမအား “စာပန္းခ်ီဆရာၾကီး” ဟူ၍ပင္ ဂုဏ္တင္ထုိက္လွေပ၏။ သကၠရာဇ္-(၈၈၂) ခုႏွစ္တြင္ သက္ေတာ္ -(၆၇)ႏွစ္၊ သိကၡာေတာ္-(၄၇)၀ါ ရေနၿပီၿဖစ္ေသာ အရွင္ဥတၱမေက်ာ္ကုိ ဘုရင္ နရမတိမင္းက အင္း၀၌ သီတင္းသုံးေတာ္မူပါရန္ ေတာင္းပန္ေလွ်ာက္ထားသည္ကုိပင္ ၿငင္းပယ္ေတာ္မူၿပီးလွ်င္ ေတာင္တြင္းၾကီးၿမိဳ႕၌ ဧကစာရီတစ္ပါးတည္း သီးတင္းသုံးေတာ္မူေလ၏။ ဆရာေတာ္ အရွင္ဥတၱမေက်ာ္သည္ ထုိသုိ႔ ဧကစာရီတစ္ပါးတည္း သီတင္းသုံးေတာ္မူရင္းၿဖင့္ သကၠရာဇ္-(၉၈၄)ခုႏွစ္၊ သက္ေတာ္-(၈၉)ႏွစ္၊ သိကၡာေတာ္-(၆၉)၀ါ အေရာက္တြင္ ေတာင္တြင္းၾကီးၿမိဳ႕၌ ပ်ံလြန္ေတာ္မူေလ၏။
က်မ္းကုိး [ၿမန္မာ့စာဆုိေတာ္မ်ား စာမ်က္ႏွာ၊ ၄၂-၅၁။
ပုဂၢိဳလ္ေက်ာ္မ်ား စာမ်က္ႏွာ၊ ၄-၆။
ၿမန္မာ့သမုိင္း စာမ်က္ႏွာ၊ ၆၂-၆။
စာဆုိေတာ္မ်ားအတၳဳပၸတၱိ စာမ်က္ႏွာ၊ ၅၀-၃။
က၀ိေသနဂၤဗ်ဴဟာက်မ္း။
0 comments:
Post a Comment